Villkor

När du genomför en order hos Globus Sport Webshop så godkänner du våra köpvillkor. Om du inte hittar den information du söker, så är du välkommen att kontakta vår kundtjänst via telefon 0709-107001 måndag – fredag 09:00 – 15:00 eller e-post info@globussportwebshop.se
Våra produkter står för bra kvalité till bra priser och strävan är att du som kund ska känna dig helt nöjd efter ditt köp hos Globus Sport Webshop!

PRISER

Alla våra priser är inklusive moms.

BETALNINGSALTERNATIV

Vi använder Klarna som samarbetspartner för våra betalningsalternativ. Du har följande alternativ att välja på när du lägger din order hos Globus Sport Webshop:

  • Kortbetalning
  • Klarna faktura (30 dagar)
  • Klarna delbetalning

KORTBETALNING

Klarna erbjuder transaktioner. Säkerhetsstandarden 3D-secure används och dina kortuppgifter skyddas med SSL-kryptering (Secure Socket Layer). Det innebär att informationen som skickas mellan din dator och betalningsservern krypteras så att ingen utomstående kan komma åt uppgifterna. Klarna är certifierade enligt PCI DSS (PCI Data Security Standards).

FAKTURA

Få hem dina varor och betala inom 30 dagar. När du väljer faktura som betalningsalternativ anger du ditt personnummer för att en snabb kreditupplysning i realtid ska göras. Dina personuppgifter kommer att behandlas enligt PUL. Förfallodatum på fakturan sätts när ordern har skickats från oss och vid betalning efter detta datum tillkommer en lagstadgad dröjsmålsränta.

DRÖJSMÅLSRÄNTA

Vid försenad inbetalning debiteras dröjsmålsränta (referensränta +8 procentenheter) från och med dagen efter förfallodagen.

OUTHÄMTADE PAKET

Du har i regel 7-14 dagar på dig att hämta ut ditt paket. För outhämtade paket kommer Globus Sport Webshop att ta ut en avgift på 300 kr. Denna avgift täcker in våra kostnader för leverans- och returfrakt, samt administration.

FRAKT

  • PostNord brev (ej spårbar): 45 kr. Om volymen på varan du beställer inte är för stor skickas det med brev direkt till din brevlåda.
  • PostNord varubrev: 79 kr. Om volymen på varan du beställer inte är för stor skickas det med varubrev direkt till din brevlåda.
  • PostNord MyPack: 129 kr. Om varan är för stor för att skicka i brev eller varubrev så skickas de via MyPack till ett ombud.
  • PostNord MyPack Home: 235 kr.

Efter att du har gjort en beställning kommer du att få ett spårningsnummer så att du kan följa din order som vi skickar med PostNord. När paketet är levererat kommer du att få en avi via sms, om du ej avgivit ett mobilnummer får du en avi per mail, därefter kommer en avi per post och du kan hämta ut ditt paket på PostNords aviserade ombud.
För beställningar över 900 kr är det fraktfritt (exkl. home och utrikes).

FRAKT UTRIKES

För paket utrikes till Danmark, Finland och Tyskland är frakt- och expeditionskostnad 240 kr oavsett ordervärde.

LEVERANS

Vi behandlar din order så fort som möjligt och vårt mål är att skicka din beställning inom 24 timmar. Ditt paket kommer normalt att levereras inom 1-4 arbetsdagardagar, men det kan finnas tillfällen då vår leverantör inte kan uppfylla sitt åtagande mot oss och därför lämnar vi inga garantier vad gäller leveransförseningar.
Om ditt paket är synligt skadat, ska detta anmälas på plats till leverantören. Men om ditt paket är helt och din vara har skadats under transporten ska du anmäla detta inom 14 dagar till Globus Sport Webshop för att du ska få ersättning. Om paketet skadas vid retur till oss är det du som är betalningsansvarig.
Vi försöker ständigt att fylla på vårt lager och hålla vår webshop uppdaterad, men vi förbehåller oss rätten för slutförsäljning.
För närvarande kan vi erbjuda leverans till Sverige, Danmark, Finland och Tyskland.
För enkel frakthantering så ladda ner PostNords app.
Du kan också hämta paketet i vår varuutlämning måndag – fredag mellan 09:00 – 15:00 (OBS! Endast varuutlämning, ej fysisk butik) Lyckebyvägen 5, 371 45 Karlskrona.

ÅNGERRÄTT

Enligt distansavtalslagen har du 14 dagar på dig att ångra ditt köp från den dag du mottog din vara. Meddela därför oss via kundtjänst innan tiden för ångerfristen har löpt ut och skicka sedan tillbaka varan inom 30 dagar från när du mottog den. Returer sker på din egen bekostnad utom om varan är defekt eller om vi har packat fel. Returer ska skickas som brev eller paket, inte mot postförskott. Vid byten betalar vi den nya frakten från oss till dig. Varan ska vara i oskadat och oanvänt skick i obruten förpackning när vi tar emot den för att återbetalning till dig ska kunna göras. Om originalförpackningar saknas eller är obrukbara, eller om etiketter saknas så dras 10% på varans pris. Skulle varan vara smutsig/innehålla djurhår dras en kostnad på 20% av varans värde. Ange returorsak och ditt ordernummer i paketet när du returnerar varan. Skicka gärna med kvittot för en enklare hantering.
Outhämtade paket räknas inte som ånger.

REKLAMATION

Om paketet är skadat vid leveransen, ska detta anmälas på plats till fraktfirman. Är paketet helt, men din vara är skadad så vänder du dig till Globus Sport Webshop. Det gäller även om du upptäcker ett fel på din vara. Vår kundtjänst har telefonnummer: 0709-107001 och e-post: info@globussportwebshop.se
Vår rekommendation är att du omgående tar kontakt med oss om det är fel på din vara. Ett fel anses vara ursprungligt om det visar sig inom sex månader. Men alla sådana fel är inte säljarens ansvar, till exempel om varan inte har skötts rätt eller har kortare hållbarhet. En reklamation måste göras inom skälig tid och efter tre år går reklamationsrätten förlorad, såvida ingen längre garantiöverenskommelse har skett. För att en reklamation ska godkännas måste det vara ett ursprungsfel på varan.
Om vi godkänner din vara som reklamation kommer vi i första hand att reparera den, annars skickar vi en likvärdig vara. Vi står för frakten vid reklamationer som blir godkända och återbetalar dig beställningsbeloppet om din vara är slut i lager och inte väntas bli tillgänglig inom en skälig tid. Till en början står du själv för returfrakten, men får tillbaka summan om reklamationen godkänns.
Vi reserverar oss för mindre förändringar som har gjorts i produktionen efter att bilden har tagits och publicerats, till exempel smärre skillnader i färgnyanser etcetera. Vi reserverar oss även för eventuella skrivfel.
När du returnerar ett paket gör du detta till:
Globus Sport Webshop AB
Lyckebyvägen 5
371 45 Karlskrona

PERSONUPPGIFTER

Du måste vara minst 18 år för att få beställa, såvida du inte har målsmans tillstånd. De personuppgifter du uppger vid en beställning kommer inte att skickas vidare till någon tredje part av Globus Sport Webshop, utan hanteras enbart av oss och ovan nämnda partners.
Globus Sport Webshop får skicka reklam till dig via e-post, men det går att avsäga sig detta.

FORCE MAJEURE

Globus Sport Webshop är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Som till exempel vid blockad, brand, översvämningar och sabotage.

COOKIES

Denna webbplats innehåller cookies. Detta för att det ska underlätta för dig när du beställer, då dina uppgifter sparas till nästa gång du besöker sidan. Cookies används även för att förbättra besöksupplevelsen. Om du inte vill acceptera cookies kan du stänga av funktionen i webbläsaren. Läs mer om detta under dennas hjälpsidor. Du kan även få information om hur du kan ta bort redan lagrade cookies.

GDPR KASSAN

Genom att slutföra ditt köp accepterar du Globus Sport Wepshops köpvillkor och bekräftar att du har läst och förstått vår personuppgiftspolicy som beskriver hur vi behandlar dina personuppgifter.

PERSONUPPGIFTSPOLICY

Din integritet är viktig för oss och vi ansvarar för den personliga information som du förser oss med. För att du som kund ska känna dig trygg så beskriver denna personuppgiftspolicy hur Globus Sport Webshop AB, orgnr 556222-3106 behandlar, lagrar och hanterar dina personuppgifter.

Globus Sport Webshop AB ansvarar för samtliga uppgifter som du lämnar i kontakt med oss vilket kan vara på hemsidan, via telefon eller på e-post. Vi ansvarar för att dina personuppgifter behandlas på ett säkert sätt och att GDPR följs.

Personuppgifter är information som enskilt eller i kombination med andra uppgifter kan användas för att identifiera dig som användare som en fysisk nu levande person. Det kan till exempel vara ditt namn, din e-postadress eller ditt telefonnummer.

Vårt främsta syfte för att behandla dina personuppgifter är för att vi ska kunna fullfölja åtaganden mot dig som kund. När du handlar hos oss behöver vi veta vem du är och vart dina varor ska levereras. Informationen används inte bara för att hjälpa dig att slutföra ditt köp och för att butiken ska kunna hantera din beställning, utan också för att förebygga bedrägeri och uppfylla juridiska krav.

Dina personuppgifter sparas så länge som det finns ett behov av att spara dem, för att fullgöra de ändamål som uppgifterna samlades in för, samt vad som avtalats. Därefter raderas dina kunduppgifter.

Du ska alltid kunna känna dig trygg när du lämnar dina personuppgifter till oss. Vi har därför vidtagit tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder för att skydda dina personuppgifter mot otillbörlig åtkomst, förändring och radering. Exempelvis sparas uppgifter om kunder på server i säker miljö och i en databas som är skyddad genom behörighetsstyrning samt brandvägg. För kortköp arbetar vi med auktoriserade betalningsombud som hjälper oss att direkt kontrollera med din bank att kortet är giltigt för köp. All information skickas i krypterad form via en säker anslutning och vi sparar inte dina kortuppgifter. Våra betalningsombud bearbetar dina kortuppgifter i enlighet med den internationella säkerhetsstandarden PCI DSS. Detta innebär att säkerheten är mycket hög.
Tillgång till dina personuppgifter. Det innebär att du har rätt att när som helst (gratis en gång om året) begära ett registerutdrag avseende vilka personuppgifter vi har om dig.

A. Rättelse av dina personuppgifter. Vi kommer på din begäran att så snabbt som möjligt rätta de felaktiga eller ofullständiga uppgifter vi behandlar om dig.

B. Radering av dina personuppgifter. Det innebär att du har rätt att begära att dina personuppgifter tas bort om de t.ex. inte längre är nödvändiga för det ändamål de samlades in för. Det kan dock finnas lagkrav på att vi inte omedelbart får radera dina personuppgifter i exempelvis bokförings- och skattelagstiftning. Vi kommer då att avsluta den behandling som görs för andra ändamål än att följa lagstiftningen.

C. Begränsning av behandling. Det innebär att dina personuppgifter markeras så att de endast får behandlas för vissa avgränsade ändamål.
D. Du har rätt till dataportabilitet. Det innebär en rätt att under vissa förutsättningar få ut och överföra dina personuppgifter till en annan personuppgiftsansvarig i ett allmänt använt och maskininläsbart format.

E. Om du inte vill att vi behandlar dina personuppgifter för direktmarknadsföring har du alltid rätt att invända mot sådan behandling genom att kontakta oss. När vi har mottagit din invändning kommer vi att upphöra med att behandla personuppgifterna för sådant marknadsföringsändamål.
F. Du har rätt att inge eventuella klagomål angående behandling av dina personuppgifter till Datainspektionen.

 

Organisationsnummer: 556222-3106
Globus Sport Webshop AB
Lyckebyvägen 5
371 45 Karlskrona
Kundtjänst har öppet måndag – fredag mellan 09:00 – 15:00
Telefon: 0709-107001
e-post: info@globussportwebshop.se

Bankgiro: 5002-0544

Bankkonto SEB Karlskrona: 5681-1001828

Vi strävar alltid efter att besvara dina frågor så snabbt som möjligt!

Uppdaterad 2022-11-15